andlighet

Alla inlägg under april 2012

Av Elin - 30 april 2012 11:57

 
Jag har under lång tid undersökt människors tro på andar och väsen samt människors mystika upplevelser av nämnda. När jag började behandla ämnet för ca 10 år sedan, var det inte många som pratade om denna tro, även om medium kritiserades på sina håll.

  




På sista tiden har det varit många diskussioner kring medium och de som tror på andar. Ju mer jag aktivt har deltagit i diskussioner med s.k skeptiker, desto mer har deras retorik skrämt mig som religionsvetare. Inte skrämt mig på det sättet att jag är rädd för dem som personer, utan rädd för hur deras diskussioner utvecklas och vad det kan leda till. Det finns flera exempel i historien där människor har visat intolerans mot andra människors tro och förföljt dem för deras livssyn. Förföljelsen har oftast baserats på allmän okunskap och rädsla för det som är annorlunda, vilket har spätts på av fördomar. Exempel i vad liknande "historiska" åsiktsförföljelser har utmynnat i, kan man se på utrotningen av judar under andra världskriget samt häxprocesserna.






S.k skeptiker förföljer människor för deras tro och livsåskådning, hånar och förlöjligar dem. Men vad är det som s.k skeptiker vänder sig emot? Argument som används för att förlöjliga tron på andar brukar ungefär se ut som nedanstående exempel:


Argument, kategori 1. "Det ni tror på är skrock, det existerar inte, ni är löjliga och outbildade som tror på andar - det är inte vetenskapligt. Om man tror på andar kan man lika gärna tro på talande grodor eller flygande spagetti monster".


För det första, tro och skrock är inte synonymt. Skrock är en föreställning om att vissa vardagliga handlingar på övernaturligt vis kan påverka omgivningen, t.ex att nycklar på ett bord för otur med sig. Tro, är människans funderingar över existentiella frågor som t.ex vad är meningen med livet? Finns det ett liv efter döden? osv. Och ja, tror en person på talande grodor eller spagettimonster så ska det likaså respekteras, även om man själv inte tror på det. Och en tro ska inte behöva lägga fram naturvetenskapliga belägg för att vara legitim, så varför ställer ni s.k skeptiker krav på det? Vetenskapliga grunder finns det dock för att människor behöver ha någonting att tro på.


Argument, kategori 2. "Medium håller på med bedrägeri och lurar av människor pengar. Om ni nu har kontakt med andar, bevisa det vetenskapligt!"


Det här med att medium "lurar" pengar av människor som tror på att avlidna kan kontaktas och att en eventuell kommunikation kan föras genom ett medium, har jag tagit upp i ett tidigare blogginlägg och tar därför inte upp det här. Förresten, sen när började skeptiker tycka synd om de som tror på andar? Det jag vill fokusera på i skeptikers kritik mot medium den här gången, är den allmänna förvirring som tycks råda. Vet de vad de kritiserar? Och vet det verkligen varför de kritiserar medium?


För det första, varför är det enbart medium som kritiseras? Varför inte präster, mullor eller andra andliga förmedlare? Svaret är här mycket enkelt. Medium har sedan förra sekelskiftet testats av vetenskapsmän för att bevisa sin kontakt med andevärlden. Anledningen till det var främst de fysiska upplevelserna under seanser som var relativt vanliga i Amerika och England (dock inte i Sverige). De medium som främst undersöktes av vetenskapsmän var s. k. fysiska medium som b.la menade sig kunna få andar att materialiseras till fysisk (massiv) form; dessa medium var de populäraste och tjänade bra med pengar, vilket var en orsak till att bedrägerier skedde.


Förutom faktumet att det enbart är enfaldigt att kräva bevis av en andlig förmedlare - om man själv inte om man själv inte delar samma tro, är moderna medium är inte fysiska medium, utan menar sig kunna få kontakt med andevärlden genom klärvoajans samt förhöjd intuition och perception. Och ska de kräva bevis på kontakt med andevärlden av dessa medium, bör de göra det av andra trosåskådningars andliga ledare (t.ex. präster), dock gör man av tradition inte det, då det är lättare att sparka på den som redan ligger.


Även om de s.k skeptikerna inte har märkt det än, har de snärjt in sig i ett jobbigt hörn. Det är ju så, att skeptiker idag kräver att medium ska bevisa vetenskapligt sin kontakt med andevärlden, men då blir det lite klurigt, för då måste det ske genom parapsykologiska metoder och teorier - och det är väl inte det s.k skeptiker vill? Eller? Är inte de emot parapsykologi? Så hur ska de ha det egentligen?


Så "summan av kardemumman" som farfar brukade säga, vad är det de s.k skeptikerna vill egentligen? Är de verkligen medvetna om VAD de bråkar över? Och HUR de vill att bevis på kontakt med andevärlden ska läggas fram? Och har de inget bättre för sig än att ifrågasätta en tro som de inte ens tror på. Det vore bättre om de kunde ägna sig åt saker som de vet något om. Någonting som för den mänskliga utvecklingen framåt - och däri ingår inte det som jag här väljer att benämna s.k skeptiker-retorik.

Av Elin - 30 april 2012 11:46



I Norge har det inträffat en unik händelse, så pass unik att jag själv har markerat det i min almanacka för att komma ihåg dagen jag först läste om det.
Vad är det då som jag tycker är så märkvärdigt? Jo, det är en man i Norge som har krävt tillbaka pengarna vid ett husköp i Nord-Frons kommun i Gudbrandsdalen, då han inte hade blivit upplyst om att huset var hemsökt (se bild).

Nu behandlas fallet av norsk domstol och tidigare inneboende (och besökare) i huset har vittnat om att det har skett oförklarliga händelser och att de har haft mystika upplevelser. Bland annat vittnas det i domstol att en äldre kvinnas gestalt har setts vandra runt i huset, föremål ramlar oförklarligt ner från hyllor, det hörs dragspelsmusik från källaren. Vid flera tillfällen har man hört en bil på uppfarten till huset och hur "någon" smäller i bildörrar - dock finns det inte någon där.

Att en sådan här sak, dvs. att ett undanhållande av att ett hus kan vara hemsökt vid försäljning går till domstol i norden, hade varken varit möjligt för 10- 20 år sedan, ja inte ens för 5 år sedan. Det är som det har sagts, det är en renässans för tron på andar och väsen. Hur det går i domstolen med detta historiska rättsfall får vi förhoppningsvis reda på om ett par dagar. Men hur det än går för mannen som köpte det hemsökta huset, har faktumet att fallet kom upp i domstol redan visat på hur det "heliga" idag beblandas med det sekulära. Det är en hint om den förändring och utveckling som just nu sker i de nordiska länderna. Det är en utveckling som är mycket spännande att följa. Och, troligtvis kan vi i Sverige även räkna med att se liknande tvister om hemsökta hus i framtiden.  


Av Elin - 29 april 2012 14:58




Ge mig en puss?


För länge sedan levde en flicka som heter Hilda, som hade blivit föräldralösa på en ung mor, togs upp av sin far, som var en macho tyrann med henne, jag förbjöds från gatan utan kunde bara gå till handla mat och ändå var jag förbjuden att se någon tur.


En eftermiddag, när hon återvände hem från marknaden, tropeso med en pojke som heter Genaro, vilket var helt förälskad, det var kärlek vid första ögonkastet, frågade pojken hans namn, men rädda Hilda, körde av rädsla för att hennes far såg converzando med det konstigt, men hon omedvetet följde sin man för att ta reda på var kvinnan bodde, som hade blivit vansinnigt förälskad.

Med tiden började ett förhållande hemligt, på natten, smög han bort i källaren av Hilda och det var där de hade sitt kärleksnäste.
Tyvärr var en natt som han gav en passionerad kyss, upptäcktes av fader Hilda, som pistolen i hand, mördaren av 10 skott på stackars Hilda Genaro.A värre straff väntade honom efter en hård och hårda stryk, tog fadern en tråd och nål, som beslutade att sy sin dotters mun när han sa "och som bara vet hur man använder din mun plattityder som att du förlorat, aldrig att öppna henne igen." Efter det här grymma handling, levande begravd i källaren av huset tillsammans med Genaro, men innan han dog, svär Hilda hämnd på alla män som hans far.


Så säger, om du är en dålig människa, Hilda du lurar ner på gatan och när du minst anar det kommer du att hindra passagen och med munnen sys despedasada och du kommer att säga "ge mig en kyss?" oavsett svar, kommer ditt straff att vara död, inte före, sy munnen full, verkligen var hans far hans första offer, eftersom en vecka morden, hittades död av en hjärtattack, med cellada munnen med gänga .... 

Av Elin - 22 april 2012 14:36

Mikael - En av de främsta änglarna...




Ett gammalt inlägg som jag lägger upp igen, då jag blev inspirerad utifrån en kommentar jag fick från en fin bloggvän, Johanna. Då hon även är en duktig fotograf så rekommenderar jag att kika in på hennes sida http://www.sivertsdotter.fotosidan.se/



Här är hennes berättelse

"När jag va liten blev jag skrämd för en massa saker, det va andar å hornper (satan. som varit det största hotet) å spöken och demoner..detta följde mig till vuxen ålder..när jag var tjugo flyttade jag hemifrån, så en natt när jag inte orkade vara rädd längre bestämde jag mig för att ta tag i rädslan, så jag ropade som en tok allt va jag orkade ut i natt mörkret: kom och ta mig din förbannade djävul, om du vill ha mig...jag orkar inte vara rädd för dig längre, jag upprepade mig flera gånger ...å så väntar jag med bultande hjärta på att något ska hända, och då..DÅ kom det där underbara blå ljuset och omslöt mig, jag blev helt lugn och all rädsla försvann..jag har aldrig varit rädd sedan dess...då förstod jag inte riktigt va det va, men idag är jag övertygad om att det va ärkeängeln Mikael som kom till mig med sitt beskydd!!..visst är det härligt att ha sina beskyddare!!"



...



Vad är en ärkeängel i jämförelse med en vanlig ängel? Ärke-, betyder den högste, störste, främste osv, och ärkeänglarna erbjuder oss beskydd både på det andliga och det fysiska planet. De skapades som de främsta av änglariket. Ja, man kan väl säga att ärkeänglarna tillhör en "specialstyrka" i änglaskaran. Att ärkeänglarna har större och mer individuella enskilda krafter än "vanliga" änglar.

Och de som håller på med änglar säger att vi alla har en ärkeängel som följer, stöttar och hjälper oss när vi ber om det. Ja, jag vet inte... men visst låter det tryggt?

En av de främsta ärkeängeln av alla är Mikael. Jag stavar Mikael med enbart k....bara så ni vet. Men man kan ju även stava hans namn på annat sätt. I alla fall. Han är den första ängel som Gud skapade. Han är ledare över alla ärkeänglar. Mikael är en god dödsängel, till skillnad från Samael, som är en ond dödsängel. Samael = Lucifer. Förutom att han är de dödas beskyddare är han också Israels särskilde skyddsängel. Han är den ledande kämpen i striderna mod allt det onda.

Mikael är oxå den största " krigarängeln" av alla ljusets och kärlekens beskyddare. Låter lite roligt att man skriver krigarängel när man talar om änglar i himlen. Men alla behöver tyvärr beskydd av ett eller annat slag. Och oftast på bilder på Mikael, så ser man att han bär på ett svärd och en vågskål. Men så var det oxå han som körde ut Adam och Eva ur paradiset, och knuffade ner Lucifer i avgrunden...

Som jag skrivit förut så är faktiskt Mikael den ende som i bibeln omnämns som ärkeängel, eller överängel, och det är i Judasbrev 1:9. "Icke så Mikael, överängeln; när denne tvistade med djävulen angående Moses' kropp, dristade han sig icke att över honom uttala någon smädande dom, utan sade allenast: - Herren näpse dig". Kanske det är så att han är den ende som verkligen är en ärkeängel och att de andra bara halkat  med på ett bananskal.... vad vet vi.  

Jag har förut skrivit om en bok, Henoksboken, och som är en skrift som inte finns med i Bibeln men som återfunnits i Dödahavsrullarna. Där står till exempel att Mikael var med vid världens skapelse, att han är Guds folks ställföreträdare och skyddsängel och att han leder själarna på deras vandring när det är dags att komma till paradiset. I boken står det oxå att han är med och bekämpar och dömer Satan och de fallna änglarna. Ni vet Lucifer och hans gäng...



 



Det var även ärkeängeln Mikael som uppenbarades sig för Jeanne d´Arc. En gång när hon som 12 åring befann sig på ett fält kom han till henne. Han sa till henne att hon skulle driva ut engelsmännen och ta kronprinsen till Reims för kröning. Hon sa att hon grät när Mikael försvann för han var så vacker...

Det är oxå Mikael som väger människornas själar. Varför man nu gör det? Kan det vara de onda gärningar mot det goda som vägs? Han skriver ju ned alla våra gärningar i "Livets bok", goda som onda. Tänk på det innan du tänker göra nånting dumt...haha. Någon ser dig...

Varje ärkeängel har sitt eget område som de hjälper dig med. Om du känner dig vilsen och rädd så ska du kontakta Mikael. Då kommer han till dig och ger dig styrka, mod, råd och riktning. Du kan när du vill kalla på ärkeängeln Mikael. Genom att säga: Ärkeängeln Mikael – hjälp mig för jag behöver beskydd, vägledning, råd och riktning nu.

Han står för skydd och balans i tillvaron och ser till att ge oss tålamod och självförtroende. Han skyddar oss även mot psykisk obalans och faror. Han är även eldig och passionerad och gynnare av kärlek. Många som har sett honom ser honom ofta som en blå blixt eller som en diamant som blixtrar till när han är i närheten. Och det är hans tecken till dig för att visa att han finns där med dig.

Till skillnad från din skyddsängel eller andra andliga hjälpare som står mera i bakgrunden som en lugn och fin sfär, så ser ärkeänglarna till så att energier blir till mera direkta handlingar. De står inte bakom dig utan bredvd dig... Men du måste be om deras hjälp, annars händer ingenting.

I astrologin är han söndagens ängel och han har namsdag den 29 september. Det finns även en film med John Travolta och som heter "Michael", och som handlar om en ängel som hamnar här nere på jorden men som inte beter sig som en sådan, utan han röker, svär och dricker sprit. Ingen tror på att han är en ängel...om det inte vore för hans vingar...

Det finns många som tror att Mikael och de andra ärkeänglar har stigit ned till vår jord. Och att de lever här i fysisk kropp mitt ibland oss. Så det är upp till oss om vi vill öppna våra sinnen för att släppa in dem i vårt liv eller ej. Att göra dem till en naturlig del av vårt liv. Änglarna väcker våra sovande själar och stimulerar dem. Och våra själar behöver fnittra lite då och då, eller vad säger ni? 

...

 Jag vill förtydliga mig om att detta är mina tolkningar och funderingar. Jag är ingen bibel- och ängelexpert, och absolut ingen angelolog. Utan jag skriver det här för att jag själv tycker det är intressant och kul. Materialet som jag skriver utifrån är information från nätet, böcker, minnesanteckningar och min andliga rådgivare. Jag väljer ut det som jag tycker är roligt att skriva om... Har jag tur så intresserar det även dig...





 







Änglasmekning...




Jag känner när jag sitter där i min sorg, en försiktig klapp på min kind. Jag känner en känsla av något mjukt, som dun, som smeker mig. Ett vänligt ansikte i skimmer tonar fram, och jag känner att jag är på väg att räddas ur min sorg.

Starka armar bär upp mig mot himlen och jag tror att jag är död. Men det är jag inte...det är räddningen som känns som himlen.

Sorgen släpper och jag känner hur mitt hjärta börjar slå normalt igen.

Min själ har nu fått vingar...





 







Gabriel...




Med sina stora vackra vingar kom han ner från himlen. Han tittade ömt på oss människor, som sprang runt där nere på jorden, alldeles förvirrade och vilsna i våra själar. Han log, medans han skakade på sitt huvud och tänkte: Att de behöver nog min hjälp där nere...

Med ett kraftigt vingslag som gjorde att jorden blev mörk för en liten stund, landade han mitt i bland oss. Och som en skugga vid vår sida går han tålmodigt och väntar på vår bön om hjälp...











Gabriel - ärkeängel nummer två...




Med sina stora vackra vingar kom han ner från himlen. Han tittade ömt på oss människor, som sprang runt där nere på jorden, alldeles förvirrade och vilsna i våra själar. Han log, medans han skakade på sitt huvud och tänkte: Att de behöver nog min hjälp där nere...


Så har vi då kommit till ärkeängel nummer två, Gabriel. Han som är mest känd för att ha kommit till Maria och berättat att hon skulle föda en son, bebådelsen. Ur Lukasevangeliet 1:28-31. "Och ängeln kom in till henne och sade: »Hell dig, du högtbenådade! Herren är med dig.» Men hon blev mycket förskräckt vid hans ord och tänkte på vad denna hälsning månde innebära. Då sade ängeln till henne: »Frukta icke, Maria; ty du har funnit nåd för Gud. Se, du skall bliva havande och föda en son, och honom skall du giva namnet Jesus". 



Bebådelsen är ett av de mest avbildade i den kristna konsten




 

Gabriel är en av de tre namgivna änglarna i Bibeln, och framträder för första gången i Daniels bok 9:21, "medan jag alltså ännu så talade i min bön, kom Gabriel till mig i flygande hast, den man som jag förut hade sett i min syn; och det var vid tiden för aftonoffret"

Det blir ju gärna så att när man håller på med att skriva om änglar, så hamnar man väldigt mycket i bibelns värld. Jag är inte kristen på det viset, men tycker ändå att det är något fascinerande med bibelcitat. Och att jag väljer att ta med dem är för att ni ska få en större förstående av texten. Bara så att ni vet...

Namnet Gabriel betyder "Gud är min styrka", och inom astrologin är han måndagens ängel. Han har namnsdag den 24 mars. Han står för sanningen, bebådelse och uppståndelse. Han är Guds budbärare och änglarnas furste. Oftast så avbildas Gabriel med en vit lilja, en olivkvist eller en fackla. Det är han som verkställer de gudomliga domarna över de fallna änglarna. Sen så tar ärkeängel Mikael över och går från dom till handling.  

Muslimer tror även att det var genom honom Gud uppenbarade Koranen för profeten Muhammed. Gabriel omskrivs även i olika skrifter inom bahá'í-tron, en monoteistisk religion som har sitt ursprung från Iran.

Gabriel står för renhet och harmoni och hjälper dig om du vill komma närmare ditt sanna, andliga jag. Han styr även känslorna och gör så att du ser ljuset omkring dig, alltså all kärlek omkring dig. Allting är inte så fel och dumt som du tror. Gabriel hjälper dig så du kan kommunicera och uttrycka dina gåvor inom alla områden. Han hjälper dig att förstå och uttrycka din glädje och gör så att du får in harmoni i din själ, ditt liv. Han hjälper dig att uttrycka all din glädje och kärlek till alla som finns runt omkring dig.

Om du upplver mycket ångest ska du kalla på Gabriel, då han lugnar ner dig och gör så att alla dina tvivel försvinner. Han ger dig den självkänslan du behöver. Jaha...så han är bra mot ångest... Då måste jag ju kalla på honom oxå. Jag kommer nog att ha en hel änglaskara här hemma hos mig till slut...haha.

Du kan säga tyst eller högt. Ärkeängeln Gabriel jag behöver din hjälp...Berätta sen vad du vill ha hjälp med. Tänd ett vitt ljus för att hedra honom.

Ärkeängeln Gabriel är speciellt hjälpfull med att hjälpa till och frigöra dig från rädslor som du har inom dig själv eller hos människor i din omgivning. Du ska inte vara rädd för att be ärkeängeln Gabriel att vara nära dig och känn att du kan acceptera den renhet och harmoni som finns i den kärlek som du får från honom.

Det finns förstås filmer om honom oxå. En som heter just "Gabriel" och som är en väldigt speciell film, en actionfylld historia om ärkeängeln Gabriel som slåss mott fallna ängalr för att återföra ljuset till skärselden, en plats där mörkret härskar, och rädda själarna hos stadens innevånare. Det var en mörk film och jag tycker filmen var bra, men min man tyckte att den "sög"...

En annan film där Gabriel är med är i "God´s Army", där Christopher Walken spelar Gabriel. Det pågår ett krig mellan änglarna i himlen. Och Gabriel försöker lägga beslag på en ond själ, tillhörande den nyligen död, för att kunna vinna kriget. Han möter motstånd från andra änglar och Lucifer förstås, som spelas av Viggo Mortensen. Den här filmen har jag inte sett, men den står högt ut på min lista.

Ja, det finns flera filmer där Gabriel är med. I "Constantine", med Keanu Reeves, så är han med och spelas av en kvinna, Tilda Swinton. Filmen handlar om Constantine, som är en exorcist med begåvningen att se det andra inte ser och som jobbar med att driva ut demoner ur människor. Och på vägen, eller i slutet, stöter han på Gabriel... Det är en riktigt bra film där vår svenska Peter Stormare spelar självaste Lucifer.

Men snälla nån...här blev det ju värsta filmrecensioner ju...det var liksom inte meningen...haha. Men nu när jag börjat att titta lite närmre på våra ärkeänglar så blir jag lite sugen att titta på filmer där de är med.










Mikael - En av de främsta änglarna...    







Jag kommer nu att berätta lite om våra Ärkeänglar. Kanske det blir långa inlägg, eller kortare inlägg. Det beror på vilken inspiration jag hamnar i. Men åter igen vill jag förtydliga mig om att detta är mina tolkningar och funderingar. Jag är ingen bibel- och ängelexpert, och absolut ingen angelolog. Utan jag skriver det här för att jag själv tycker det är intressant och kul. Materialet som jag skriver utifrån är information från nätet, böcker, minnesanteckningar och min andliga rådgivare. Jag väljer ut det som jag tycker är roligt att skriva om... Har jag tur så intresserar det även dig... Men fråga gärna om du undrar över något, eller om jag skrivit något luddigt...

Vad är en ärkeängel i jämförelse med en vanlig ängel? Ärke-, betyder den högste, störste, främste osv, och ärkeänglarna erbjuder oss beskydd både på det andliga och det fysiska planet. De skapades som de främsta av änglariket. Ja, man kan väl säga att ärkeänglarna tillhör en "specialstyrka" i änglaskaran. Att ärkeänglarna har större och mer individuella enskilda krafter än "vanliga" änglar.

Och de som håller på med änglar säger att vi alla har en ärkeängel som följer, stöttar och hjälper oss när vi ber om det. Ja, jag vet inte... men visst låter det tryggt?

Jag tänkte börja min ärkeänglavandring, finns det nåt som heter så...?...haha. Jag tänker börja med den främsta ärkeängeln av alla, nämligen Mikael. Jag stavar Mikael med enbart k....bara så ni vet. Men man kan ju även stava hans namn på annat sätt. I alla fall. Han är den första ängel som Gud skapade. Han är ledare över alla ärkeänglar. Mikael är en god dödsängel, till skillnad från Samael, som är en ond dödsängel. Samael = Lucifer. Förutom att han är de dödas beskyddare är han också Israels särskilde skyddsängel. Han är den ledande kämpen i striderna mod allt det onda.

Mikael är oxå den största " krigarängeln" av alla ljusets och kärlekens beskyddare. Låter lite roligt att man skriver krigarängel när man talar om änglar i himlen. Men alla behöver tyvärr beskydd av ett eller annat slag. Och oftast på bilder på Mikael, så ser man att han bär på ett svärd och en vågskål. Men så var det oxå han som körde ut Adam och Eva ur paradiset, och knuffade ner Lucifer i avgrunden...

Som jag skrivit förut så är faktiskt Mikael den ende som i bibeln omnämns som ärkeängel, eller över ängel, och det är i Judasbrev 1:9. "Icke så Mikael, överängeln; när denne tvistade med djävulen angående Moses' kropp, dristade han sig icke att över honom uttala någon smädande dom, utan sade allenast: - Herren näpse dig". Kanske det är så att han är den ende som verkligen är en ärkeängel och att de andra bara halkat  med på ett bananskal.... vad vet vi.  

Jag har förut skrivit om en bok, Henoksboken, och som är en skrift som inte finns med i Bibeln men som återfunnits i Dödahavsrullarna. Där står till exempel att Mikael var med vid världens skapelse, att han är Guds folks ställföreträdare och skyddsängel och att han leder själarna på deras vandring när det är dags att komma till paradiset. I boken står det oxå att han är med och bekämpar och dömer Satan och de fallna änglarna. Ni vet Lucifer och hans gäng...







 





Det var även ärkeängeln Mikael som uppenbarades sig för Jeanne d´Arc. En gång när hon som 12 åring befann sig på ett fält kom han till henne. Han sa till henne att hon skulle driva ut engelsmännen och ta kronprinsen till Reims för kröning. Hon sa att hon grät när Mikael försvann för han var så vacker...

Det är oxå Mikael som väger människornas själar. Varför man nu gör det? Kan det vara de onda gärningar mot det goda som vägs? Han skriver ju ned alla våra gärningar i "Livets bok", goda som onda. Tänk på det innan du tänker göra nånting dumt...haha. Någon ser dig...

Varje ärkeängel har sitt eget område som de hjälper dig med. Om du känner dig vilsen och rädd så ska du kontakta Mikael. Då kommer han till dig och ger dig styrka, mod, råd och riktning. Du kan när du vill kalla på ärkeängeln Mikael. Genom att säga: Ärkeängeln Mikael – hjälp mig för jag behöver beskydd, vägledning, råd och riktning nu.

Han står för skydd och balans i tillvaron och ser till att ge oss tålamod och självförtroende. Han skyddar oss även mot psykisk obalans och faror. Han är även eldig och passionerad och gynnare av kärlek. Många som har sett honom ser honom ofta som en blå blixt eller som en diamant som blixtrar till när han är i närheten. Och det är hans tecken till dig för att visa att han finns där med dig.

Till skillnad från din skyddsängel eller andra andliga hjälpare som står mera i bakgrunden som en lugn och fin sfär, så ser ärkeänglarna till så att energier blir till mera direkta handlingar. De står inte bakom dig utan bredvd dig... Men du måste be om deras hjälp, annars händer ingenting.

I astrologin är han söndagens ängel och han har namsdag den 29 september. Det finns även en film med John Travolta och som heter "Michael", och som handlar om en ängel som hamnar här nere på jorden men som inte beter sig som en sådan, utan han röker, svär och dricker sprit. Ingen tror på att han är en ängel...om det inte vore för hans vingar...

Det finns många som tror att Mikael och de andra ärkeänglar har stigit ned till vår jord. Och att de lever här i fysisk kropp mitt ibland oss. Så det är upp till oss om vi vill öppna våra sinnen för att släppa in dem i vårt liv eller ej. Att göra dem till en naturlig del av vårt liv. Änglarna väcker våra sovande själar och stimulerar dem. Våra själar behöver fnittra lite då och då, eller vad säger ni?

Ja, Mikael är den första Ärkeängel som jag kommer att försöka kontakta. Just nu behöver jag både balans och styrka i mitt liv. Vi får se om han hör mig...

Varför inte tända ett blått ljus till hans ära? Du ser Moonwitch...det var inte så dumt med de där blåa ljusen som du köpte...

Ja, vilket liv man har bland gudomar, demoner och änglar...







 







Innan änglarna kommer...




Jag känner när jag sitter där i min sorg, en försiktig klapp på min kind. Jag känner en känsla av något mjukt, som dun, som smeker mig. Ett vänligt ansikte i skimmer tonar fram, och jag känner att jag är på väg att räddas ur min sorg.

Starka armar bär upp mig  i himlen och jag tror att jag är död. Men det är jag inte...det är räddningen som känns som himlen.

Sorgen släpper och jag känner hur mitt hjärta börjar slå normalt igen, och att min själ har nu fått vingar...


Ja, det finns många berättelser om människor som säger sig ha träffat på änglar. Det kan jag tyvärr inte skryta om själv...för jag har aldrig träffat på någon...inte medvetet i alla fall. Men det sägs ju att man kan ha änglar på besök utan att veta om det.

Jag har alltid varit lite fascinerad av änglar, eller skyddsänglar och nu även ärkeänglarna. Detta beroende på att jag kom över en bok som jag har berättat om förut. Den heter "Fråga dina vägvisare", av Sonia Choquette, och i den boken berättar författaren lite om änglarna vi har omkring oss. Det intresserade mig mera än jag först trodde. 

Enligt den klassiska traditionen är ärkeänglarna tre till antalet, och det är Mikael, Gabriel och Rafael. Ibland är de också fyra eller sju stycken. Det beror på var man läser. Sen så har vi ju Lucifer, eller Samael som han även kallas, som innan fallet var en av de högsta ärkeänglarna. I bibeln nämns bara en ärkeängel och det är Mikael, och det är i Judas brev 1:9 - "Inte ens Mikael, en av de mäktigaste änglarna, vågade anklaga Satan eller håna honom när han kämpade med honom om Mose kropp".

Författaren påstår i alla fall bestämt att vi har änglar omkring oss och som skyddar oss. Och förutom de vanliga skyddsänglarna så är det även ärkeänglarna. Deras namn är Mikael, Gabriel, Rafael, Uriel, raquel, Sariel och Remiel. Alltså 7 stycken änglar med en enorm kraft som bara väntar på att få hjälpa och beskydda oss.

Jag kommer nu att berätta lite om våra Ärkeänglar. Kanske det blir långa inlägg, eller kortare inlägg. Det beror på vilken inspiration jag hamnar i. Men åter igen vill jag förtydliga mig om att detta är mina tolkningar och funderingar. Jag är ingen bibel- och ängelexpert, och absolut ingen angelolog. Utan jag skriver det här för att jag själv tycker det är intressant och kul. Materialet som jag skriver utifrån är information från nätet, böcker, minnesanteckningar och min andliga rådgivare... dä ni...

Kan bara nämna att el i slutet av varje namn betyder "lysande varelse" på hebreiska. De är till för oss för att kunna skydda, vägleda och vaka över oss. Att om vi verkligen ber om hjälp så får vi det. Men man måste ha ett öppet sinne för att märka det, eller inse det. Men visst låter det fantastiskt... 

Tänk om det är så... att vi faktiskt har änglarna omkring oss. Det finns teorier om att änglarna knyter an till oss redan vid befruktningsögonblicket... Och som är med oss ända in i dödsögonblicket.

Så var det där med vingarna. Det finns någon som har räknat ut att änglarna inte har vingar, att det skulle vara kroppsligen en omöjlighet att kunna flyga med sådana vingar. Det har väl blivit så att vingarna bara är en symbol över att de kommer från ovan med sitt himmelska budskap. Men det är ju väldigt vackert med vingar, så i min värld så fortsätter änglarna att ha sina mjuka, duniga, vita och fina vingar, men även svarta vingar. Det fnns ju "dark angels" oxå...hehe.

Det var lite bakgrundsfeeling, så där innan änglarna kommer...







 







Ärkeänglar på G...



Jag har varit lite trött i sinnet nu de senaste dagarna... Men jag återkommer strax med ett inlägg om  ärkeänglarna.... Å jag kommer att börja med Mikael, som är den ängel som står Gud närmast. Han är även himmelens beskyddare och den som ledde kampen mot den fallne ärkeängeln Lucifer, morr. Men mera om det inom kort...

Det är något speciellt med änglar...









Det andliga fallet...






"Innan Gud skapade världen, så skapade han änglarna som sina tjänare" (Hebr 1:14).

Jag har ju förut skrivit om att Adam hade en kvinna, Lilith, innan Eva. Ni vet hon som fick nog av Adam och stack från Paradiset.

Men nu har jag även hittat en berättelse om att även Eva skulle ha haft fysisk, sexuell, kontakt med en annan "man" innan Adam. Nämligen Lucifer... Han som först var ärkeängeln, eller kunskapens ängel, men som sen blev avundsjuk på Guds kärlek till den nya skapelsen Adam. Lucifer gjorde revolt mot Gud och blev på grund av det nedstörtat till avgrunden med sina anhängare.

Men innan störtningen försökte Lucifer att närma sig Adam och Eva för att på så vis åter komma närmare Gud. Men när han såg Eva föll han handlöst för hennes vackra uppenbarelse. Med sin charm och sin oändliga skönhet förförde Lucifer Eva. Kärlekens impuls inföll sig och de syndade. En synd som man kallar "Det andliga fallet".





 


Och i 1 Moseboken 3:4-7, står det beskrivet om hur ormen frestade Eva och fick henne att synda. Om man gör en annan tolkning av det så skulle det ju kunna vara så att ormen egentligen är Lucifer. Ormen finns i kunskapens träd, och Lucifer var innan fallet, kunskapens ängel. Och Uppenbarelseboken 12:9 säger, "Och han, den store draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och satan, han som förför hela världen...". Bibeln säger vidare att ormen kastades ner från himmeln. Ormen skulle således, i en romantisk symbolik, kunna vara Lucifer.  

Eva, och alla kvinnor fick sitt straff efter det. För på grund av synden sa Gud till Eva: "Jag skall låta dig utstå mycken vedermöda, när du bliver havande; med smärta skall du föda dina barn. Men till din man skall din åtrå vara, och han skall råda över dig". Ur Moseboken 3:16. Tack för den du...

Om ni tycker det låter långsökt, eller vill läsa mera om denna tolkningen så klicka http://www.euro-tongil.org/swedish/6t3.htm





Av någon anledning så tycks vi kvinnor ha en förmåga att dras till hemlighetsfulla och farliga män. Och även om vi inte gör det i praktiken så gillar vi att läsa och romantisera om det. Jag säger inte att alla gör det, men många.  

Det märker vi ju dels på succén med "Twilightfilmerna". Där vi i filmens värld dras in bland farliga vampyrer och varulvar...å flickorna sitter och tjuter av längtan att bli förförda av dessa omänskliga varelser...

Har själv sträckläst en bok som heter "Fallen ängel" skriven av Becca Fitzpatrick och som faktiskt är väldigt lik första boken ur "Twilightserien", "Om jag kunde drömma" av Stephenie Meyer. Fast här blir tjejen ovilligt förälskad i en fallen ängel. Boken är kanske lite tonårsaktig men jag gillade den ändå...haha. Kanske för att jag alltid varit fascinerad av just fallna änglar. I "Fallen ängel" talas det om en bok "Henoks bok", och som är skrifter som inte har kommit med i Bibeln men som återfinns i Dödahavsrullarna. I Henoks texter berättas det om de änglar som föll från himlen och blev dömda att leva på jorden.




 




Och det finns ju de som anser att vi har fallna änglar omkring oss här på jorden. Jag tillhör väl kanske inte den gruppen... Nån urskiljning har jag faktiskt...eller? Kanske i min vildaste fantasi...haha. Men det kanske är nån symbolik inblandat i det. Men å andra sidan så finns det en grupp människor som anser att jorden fortfarande är platt oxå...

För er som inte vet vad "Dödahavsrullarna" är så kan jag berätta att det är ett arkeologiskt fynd som hittades i några grottor i öknen väster om Döda havet 1947 av en herde. Det är  handskrivna skrifter av bibeltexter från 200-talet före Kristus, och som då fick namnet Dödahavsrullarna. Rullarna förbryllade och vände förstås upp och ner på all bibelforskning. Finns mycket intressant att läsa om dem.

Ja, där fick ni lite att tänka på... Jag har i alla fall förstått varför jag föll för min Lucifer, min egen man...





  Här är lite reklam för boken "Fallen ängel"































Av Elin - 22 april 2012 14:02

 


Det finns inte så mycket skrivet om svarta damen. Men det jag har läst är att hon är ett blekt spöke i svart klänning och som vandrat osalig genom vår tid en längre tid. Överallt där hon dyker upp sprider hon skräck och fasa. Huuu... Och liksom vita frun så är det inte en enskild vålnad utan flera stycken som kallas för Svarta damen, men som kanske inte är lika poppis som sin spökvän vita frun. Men en gemensam nämnare på många av de svarta damer som irrar omkring är att hon har ett sorgflor över ansiktet.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Sorgflor eller inte... Här är i alla fall några ställen där man kan stöta på den svarta damen:


På en träbänk på stranden i Limhamn, Skåne, brukar det sitta en svartklädd dam, som kallas för "svarta damen", och som stirrar ut över havet. Namnet fick hon för att hon alltid bar svarta kläder med ett sorgflor över ansiktet. Förmodligen sitter hon och sörjer något hon älskar...


Svaneholms slott, Skåne. När dörren slår igen omsluts man av ljud. Någon flåsar en i nacken och man står öga mot öga med Svarta damen med spetsflor över ansiktet. Även om hon tycks vara väldigt sällsynt så är hon lika tydlig som en levande människa när hon visar sig.


Herrgården Överås, Göteborg. Där svarta damen vandrar genom dess långa korridorer under sena nätter. Med svart klänning och blekt ansikte har hon dykit upp för att sen snabbt försvinna igen.


Men man får inte blanda ihop den svarta damen med svarta Madam, ni vet den där när man ska säga "svarta Madam, svarta Madam, kom fram" 3 gånger i badrumsspegeln och då kommer det att dyka upp ett kvinnoansikte....och hjääälp, så skriker alla och springer ut från toaletten helt vettskrämda..haha.  Ja, ni vet nog vad jag menar. Det är en helt annan sak och jag vet ingenting om hur det fungerar. Har aldrig provat och kommer nog aldrig att göra det heller.


Jag tycker det är magiskt med speglar, men jag vill inte se spöken i dem...




 

Av Elin - 21 april 2012 17:58

Jag, min Kille satt och åt frukost/lunch framför Tv:n, då jag helt plötsligt kände en parfymdoft. Jag kände det helt klart och tydligt, ni vet så där det känns när någon är nyduschad. Det var en herrdoft och jag tittade på min kille och frågade vad det var för parfym som luktade. Men han kände inget.

Jag tyckte det var konstigt för jag kände det så tydligt... Det varade kanske i en minut, sen så försvann det. Jag har inte känt något efter det.  Var det bara en tillfällighet, en vindpust som kom och blåste förbi... eller vad var det? Det brukar ju inte komma vindpustar inomhus?  inga fönster var öppna. Skumt.

Jag vill ju förstås att det ska vara något "spooky", typ min döda morfar närvaro, men jag försöker verkligen att hålla bägge fötterna på jorden. Ändå fick jag för mig att det var morfar som var här. Nu tror ni väl att jag blivit alldeles tokig. Men jag kan inte släppa detta för doften var så nära mig, som om en nyduschad människa gick förbi mig... och ni vet hur det känns.

Man undrar ju... Finns det spöken? Vad händer egentligen när vi dör? Flera gånger när jag har varit ute på mina "flygturer", (UKU), så har jag ofta sett mina döda katter i huset.

Var det morfar, eller var det någon/något annat? Har vi andar eller skyddsänglar omkring oss. Vad tror ni? Har ni sett något i ögonvrån?

Vad sker runt omkring oss egentligen...? Har ni varit med om något liknande?





 

Av Elin - 21 april 2012 17:25


 



Var det någon som såg på kanal 1, klockan 21.45 i kväll? Där var nämligen ett program som hette "Väsen" och som handlade om spökerier. Det varade bara i 15 minuter, men man får vara glad för det lilla.

I kväll handlade det om Sveriges mest kända spökhus, prästgården i Borgvattnet i Jämtland. Man kan åka dit och övernatta där och om man överlevt natten så får man ett övernattningsbevis...haha. Det verkar ju kul och jag har en vän som har övernattat där och faktiskt överlevde. Och bara yngsta dotten blir lite äldre så ska jag och min familj helt klart åka dit och övernatta. Får hoppas att man upplever något då.

Det hela kan ju verka som ett skämt men det finns de som verkligen tycks ha upplevt något när de varit där. Det finns de som inte vågat vara kvar över natten och slängt sig in i bilen och har åkt hem. Sen om det beror på att de jagat upp sig själva eller om det verkligen har hänt något vet jag inget om.

Har alltid haft en tanke på att åka upp till Borgvattnet, men nu har jag hittat ett annat ställe att åka till som ligger 10 mil från Karlstad....suveränt! Blir lite lättare och närmre att åka dit, eftersom jag åker hem till mamma lite då och då och hon bor ju i Karlstad. Ibland har man tur...

Det handlar alltså om ett ställe där det sägs att det oxå spökar... på riktigt. Det heter Frammegården och ligger i Skillingmark, Värmland. Det sägs vara ett av Sveriges mest hemsökta hus. Visst låter det spännande? Det är en hembygdsgård där många mött döden (och som man nu kan boka rum och sova över i). Bland annat så hör man pianomusik och barn som gråter. Man hör steg fast man inte ser någon och rummen blir ovanligt kalla fast braskaminen står på för fullt. Hmmmm... 

Medium som besökt gården tycker att det är det allra bästa stället i landet att vara på om man vill få kontakt
med den andra sidan. Klart man måste dit och "kolla läget". Kanske det blir av nu i sommar när vi ska till Värmland.

Även om jag älskar spökerier har jag själv inte själv direkt upplevt något...

Jo förresten, en gång! Det var när jag jobbade på Årsta Slott och serverade på ett bröllop. Jag skulle hälla upp ett glas vin till en gäst när någon pickade mig på axeln, ja ni vet som om någon ville nåt. Fyra pickningar var det. Alla som var i rummet satt ner och åt och min kollega var vid ett annat bord på andra sidan av rummet och serverade vin. Hmmmm...

Det är klart att jag undrade vad det var... Jag undrade läääänge på vad det kunde vara. En axelryckning eller sträckning.... knappast. Vissa saker förblir ett mysterium.

Men det berättades av många att det lyste på övervåningen på Årsta Slott när de åkte därifrån. Fast de visste med all säkerhet att de hade släckt lampan. Ja, det är vad dem säger i alla fall...

Av Elin - 15 april 2012 11:13

 


Det kommer alla tillbaka till mig är bara där för att fånga mig ett steg ... jag inte låta dem göra mer skada än att jag inte lät dem äta mig .... hjälp mig leva igen glömmer att komma bort från allt som kommer inte att låta mig vara glad att jag lät levande ..... precis stänga dörren och inte låta dem tillbaka till mig för att försöka komma in mer och göra dig borta från mig ... bara stänga dörren och göra mig att känna mig levande det för att stoppa denna tomma känsla i kogret att jag kan känna en person och inte en leksak som alla gör vad de vill ... bara stänga dörren

Presentation


Välkommen
---------
Hej, jag heter Elin...
Du är välkommen in här i min hemsida
och jag tackar för att du besöker mig och min blogg.
Skriv gärna i min gästbok

Sidan kommer handla om Andlighet och spöken och väsen :-)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards