andlighet

Alla inlägg under mars 2012

Av Elin - 30 mars 2012 13:23

Läsarna om spöken och oknytt


Aftonbladets nätläsare skriver om sina möten med spöken, andar och fenomen.

Många kan berätta om sina egna upplevelser medan andra är skeptiska och avfärdar allt sådant prat som strunt.


En riktig spökhistoria kommer från finelady68. Det är en händelse som hon och hennes sambo var med om i ett hus i Värmland: ”Lampan i det rum vi skulle sova i började snurra i cirklar, det var stängt överallt. Vi kollade om det drog nånstans ifrån i rummet, men det gjorde det inte. Svängandet höll på i nära 15 minuter, tills vi högt sa i rummet att "vem du nu är du välkommen att stanna". Vi var inte längre ensamma i huset


Fotsteg i trappan

Adam Eriksson berättar en historia om hans mormor som flyttade ifrån sitt gamla hus till en lägenhet: ”När en väninna skulle hälsa på, som anser sig vara synsk, frågade hon om mormoderns katt och man var döda och det är de. Hon sa sedan att de vandrar omkring på övervåningen, och att man kan höra ljuden av fotsteg i trappan...”



Intressant

Elisabet Erikson har varit med om spökerier ett par gånger och hon vill gärna höra spökhistorier: ”Det är inte många som tar det på allvar när man berättar, klart man vill uppleva det själv innan man tror på detta, det kan jag förstå! Jag har en väldig respekt för den andliga sidan”.

Gustaf Keller: ”Man har ju hört massa olika historier ifrån folk, och att alla dom skulle ljuga verkar för mig ologiskt. Men om det skulle finnas andar, så måste det bara vara positivt, för då finns det något efter döden”.




Något finns där

Flera läsare berättar om att de känner närvaro av spöken, andar och änglar.

traskis: ”Vi har ett snällt spöke hemma hos oss. På vår tomt finns förutom boningshuset ett gammalt soldattorp, och det är den sista soldatfrun som vakar över oss. Jag känner hennes närvaro men har aldrig sett henne”.

Björn: ”Jag hade ingen uppfattning förut. Alla får tro på sitt.

Sedan började det spöka i min lägenhet så nu vet. Ganska kul, lite spännande. Har blivit riktigt rädd ett par gånger, men mest verkar det som dom bara skojar”.

Övertygad: ”Jag har upplevt vissa saker, men kan inte bevisa något, men vet vad jag såg. Känner även på mig saker ibland, som inte finns någon enkel förklaring till. Men det behöver ju inte gå till överdrift”.




Skyddsänglar

glad vet att någon vakar över och skyddar henne. Hon skriver att hon har blivit räddad några gånger: ”Tror det är min farmor som är min skyddsängel”.

Jennie O: ”Vi har någon i baksätet ibland det är helt uppenbart. Vi vet inte vem det är, men vi gissar på en kär familjemedlem som gick bort alldeles för ung. Vi tror att han kanske skyddar oss, eller bara vill följa med på de spännande utflykterna vi gör. Jag känner tydligt hans närvaro. Sambon ryser mest”.




Bevis

Några läsare nöjer sig inte med berättelser och vittnesmål, de vill ha bevis.

TEO skriver att de enda spöken som finns är hjärnspöken: ”Allt vi har är vittnesskildringar av möten med spöken. Hur tillförlitliga vittnen är kan diskuteras. Det finns inga vetenskapliga belägg för att spöken skulle vara avlidnas andar bara så ni vet det. Jag vet, jag är tråkig och jag är skeptiker ut i fingerspetsarna”.




Spöka

Kerstin Lindqvist vet att spöken finns: ”Om man vågar känna efter så kan man ibland få äran att förnimma dom. Jag hoppas att jag får bli ett litet snällt spöke när jag dör så jag kan hälsa på dom som är kvar då och då”.

Yvonne Andersson: ”Varför skulle inte dessa varelser komma tillbaka. Det skall jag göra en gång..



Av Elin - 30 mars 2012 13:05

 

SVANEHOLM. Vita frun, Svarta damen och Mannen med slängkappan.

I århundraden har de irrat omkring på Svaneholms slott.

Nu kanske de äntligen får frid - i ett eget rum.

Svaneholms slott utanför Skurup är från 1500-talet och har haft många spännande ägare.

Den mest kända är Rutger Macklean som införde enskiftet. 1934 dog den siste greven och året därpå köptes Svaneholm av Wemmenhögs hembygdsförening som nu driver museum här.

Nu har den gamla drängkammaren i källarvåningen gjorts om till spökkammare.




Flås i nacken

När dörren slår igen omsluts man av ljud. Någon flåsar en i nacken och man står öga mot öga med Svarta damen med spetsflor över ansiktet.

Kedjor rasslar, dörrar gnisslar och kyrkklockor hörs ringa - de som sägs förebåda död på slottet. Inget för den med svaga nerver, alltså.

-När jag flyttade hit för 15 år sedan tyckte jag nätterna var lite läskiga. Men jag har faktiskt aldrig mött något av spökena, säger Håkan Cerne.



Blängde på barnen

Men för några år sedan inträffade något mycket märkligt. En grupp mellanstadieelever var på besök och plötsligt kom tre flickor nedrusande från musiksalongen. Mycket uppskärrade berättade de att de sett en man med slängkappa röra sig till musiken.

När flickorna kom in i rummet ställde sig mannen under kristallkronan och blängde på dem.

-Det märliga var att precis så berättar en av de sista grevinnorna på slottet om mannen med slängkappan. Och jag hade inte berättat den historien för flickorna.


Av Elin - 30 mars 2012 12:50

Här kommer en uppföljare på mitt förra dock-inlägg. Nu ska vi stifta bekantskap med ytterligare några färgstarka, hemsökta dockor. Där ibland en Barbie!
Häng med! :)


---------------------------------------------------------------------------------------------




 

Ovan ser ni den hemsökta dockan vid namn Alice som bor i Washington tillsammans med sin ägare Marie Ford. Alice har varit i Maries familj i tre generationer. Enligt hennes mormor innehåller dockan själen från hennes döda väninna Alice. Marie berättar att dockans ögon och ansiktsutryck kan förändras och att om man sätter örat mot dockans ansikte kan man få höra en spöklik röst viska. Hu!






 


Ovan så kan ni se dockan Mandy. Hon finns på Quesnel Museum i England. Hon tros vara omkring 90 år gammal. Hon skänktes till muséet 1991 av en kvinna som inte längre kände sig bekväm med att ha dockan i sitt eget hem. Hon berättade hur hon väckts mitt i natten av något som liknade barngråt och när hon gick upp var ett fönster hon låst oförklarligt öppnat och dockan satt bredvid. Denna typ av händelse inträffade oftare och oftare tills dockan donerades till muséet. Väl där slutade dockans spökstreck. Kanske vågade den inte vara lika busig på det stora muséet?






 


I Pulau Ubin samlas folk vid ett altare för att dyrka och ge gåvor till en…. Är ni redo? En Barbie! What?
Det må låta märkligt men barbiedockan är känd för att vara hemsökt vilket har lett till att den fått ett permanent hem vid Lady Na Tuk Kong Shrine. Där får hon gåvor från lokalbefolkningen i form av små minikammar, små speglar och krämer. Ni vet, sådant en Barbie kan tänkas gilla. :) Många har vittnat om att Barbien uppfyller deras böner.
Barbien kom till templet på grund av att en tempel- besökare hade en dröm tre nätter i rad om hur han köpte en Barbiedocka och tog med till templet. Han testade att följa drömmens instruktioner och hittade både exakt samma affär och samma Barbie som han sett i drömmen. Om denna historia är ett argument för eller emot att följa sina drömmar kan diskuteras…



Ja, det var de dockor som jag hade att bjuda på denna gång. Fler kommer….


Vad anser ni om dessa dockor?


Skulle ni kunna tänka er att ge en gåva och be en bön till den där Barbiedockan? ^^

Av Elin - 30 mars 2012 12:38

Då va det fredag igen då :-D Vad ska man göra till helgen... Blir la att se på film och gå på Filmmässan och umgås med polarana så klart <3






 



Av Elin - 29 mars 2012 12:06

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  



*** GÄSTER PÅ MÄSSAN ***








LANCE HENRIKSEN  - GEORGE LAZENBY - JOE FLANIGAN -



DAVID FAUSTINO - TOMMY LEE WALLACE - MICHAEL CARTER -


SIMON WILLIAMSON




Datum : 31 mars - 1 april 2012

Tid : 10.00 - 18.00

Biljetter : 120 SEK/dag. Barn (3 - 7 år) 80 SEK/dag. Köpes på plats.

Plats : Svenska Mässan, Mässans gata 20, GÖTEBORG






http://www.scifiworld.se/









 

Av Elin - 27 mars 2012 16:49

Av Elin - 27 mars 2012 16:09

Dags igen för Spökvandring i Fornbyn 23-24 oktober 2009

Dagarna blir kortare och mörkare och åter byter eleverna på Estetiska programmet årskurs två, på Katedralskolan i Skara, skrud till det lite ruskigare slaget. Spökvandringarna i Fornbyn startade för fem år sedan i Skara centrum och lockade då en publik på ca 150 personer, främst skarabor. Idag har vandringarna utvecklats och numera kommer ca 3000 intresserade från hela länet för att se och uppleva. Ca 75 skådespelare ikläder sig gestalten av spöke, gast, varulv och annat otäckt, för att göra kvällen så ruskig som möjligt.


Spökvandringarna är ett samarbete mellan det Estetiska programmet vid Katedralskolan i Skara och Västergötlands museum. Museet låter Fornbyn, parken med miljöer från 1800-talet, bli en scen där spökskådespelet kan framföras.

Varje år är spökvandringen uppbyggda kring en handling och i år står zombies och en hotande epidemi i centrum. Forskare söker febrilt efter ett vaccin mot denna epidemi, men bieffekten av deras läkemedel visar sig då de behandlade förvandlas till zombies.



Måndagen den 19 oktober kl 14.00 bjuder vi in media till Fornbyn i Skara för att få ett smakprov av vad vi kommer att bjuda på den 23-24 oktober. Skicka er mest våghalsiga och modiga reporter…!



För mer information, kontakta:
Sofi Gustafsson 070-251 65 74
Juha Sillanpää 076-645 55 88






 


 
Spökvandring i Fornbyn med det Estetiska programmet
     

Av Elin - 22 mars 2012 14:18





 

Presentation


Välkommen
---------
Hej, jag heter Elin...
Du är välkommen in här i min hemsida
och jag tackar för att du besöker mig och min blogg.
Skriv gärna i min gästbok

Sidan kommer handla om Andlighet och spöken och väsen :-)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<<
Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards