andlighet

Alla inlägg den 20 mars 2012

Av Elin - 20 mars 2012 11:37

  Aftonbladets fotograf Jonas Bilberg tog bilder inne på Engsö slott. Plötsligt började kameran krångla. När han sedan framkallade bilderna såg han den här figuren.





Det riksbekanta spöket på Engsö slott utanför

Västerås sägs vara en puckelryggig dvärg med mössa.

Precis som figuren på bilden här ovan.

Eller?

– Jag har hittills aldrig stött på ett spökeri som inte visat sig ha en naturlig förklaring, säger psykologiprofessorn Adrian Parker.


Bilden togs av Aftonbladets fotograf Jonas Bilberg i samband med en spökjakt på slottet för tolv år sen.

När Adrian Parker såg bilden bestämde han sig för att gå till botten med mysteriet.



”Skeptisk” till spöken


Han har jobbat med vetenskaplig forskning kring parapsykologiska fenomen sedan början av 90-talet.

– Jag förhåller mig öppen till olika fenomen, men just spöken är jag rätt skeptisk till, säger han.

– Jag har varit på ett ­tiotal ­besök i spökhus och alltid hittat naturliga förklaringar till det som sker.

I det här fallet hittade han förklaringen på en videofilm från den guidade turen på slottet. Och på en sekvens syns hur värdinnan, Catherine Piper, går fram till eldstaden.


”Jag fnissade”



Det är med andra ord grevinnan Piper som syns på bilden.

– Jag fnissade när jag såg bilden, säger hon.

– Jag tror ju inte på sånt där själv. Folk ser en massa saker som till 99,9 procent går att förklara.

Men riktigt så enkelt är det inte. För enligt fotografen Jonas Bilberg befann sig nämligen inte Catherine ­Piper i rummet när bilden togs.

– Det var bara jag och två amerikanska forskare i rummet där. Mitt i en ­seriebildtagning började kameran plötsligt krångla.

–  När jag framkallade upptäckte jag den här bilden. Den här figuren syns inte på någon annan bild i sekvensen, vare sig före eller efter.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen
---------
Hej, jag heter Elin...
Du är välkommen in här i min hemsida
och jag tackar för att du besöker mig och min blogg.
Skriv gärna i min gästbok

Sidan kommer handla om Andlighet och spöken och väsen :-)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<<
Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards