andlighet

Direktlänk till inlägg 2 maj 2012

Mina spökhistorier del 2 !!!

Av Elin - 2 maj 2012 09:00

    Maran   



Av "maran" skapade folktron tidigt ett trolldomsväsen, som omtalas redan i de fornisländska sagorna

 och som kallades (Maran) I norden tänkte man sig maran i form

av en kvinna som smyger sig in i sovrummet på natten, genom nyckelhålet eller minsta lilla springa,

och sedan sätter sig grensle över den sovandes bröst (att "ridas av maran").

Ibland avsåg detta Lillis mor, och ibland ansågs det vara vissa kvinnor,

som under natten - ofta ovetande och mot sin egen vilja - blev maror.

 Eftersom maran ej kunde komma upp i sängen till den sovande utan att först stiga i hans fotbeklädnad,

bjöd försiktigheten att man helst skulle ställa sina skodon under sängen med tåspetsarna utåt.

 Maran troddes "rida" inte bara människor utan likväl hästar,

 vars manar hon gärna sammantrasslade till martovor.

Även människor bar marlockar; under 1600-talet blev det till

och med mode att bära sådana flätade "kärlekslockar",

som ansågs lyckobringande och skulle skydda mot sjukdom. Kung Kristian IV av Danmark

 bar till exempel en sådan på vänstra sidan av huvudet. Tron på dessa marlockars betydelse,

som antyddes i en svensk bok redan på 1300-talet ("Själinna thröst"), fortlevde hos allmogen ännu

vid mitten av 1700-talet. Slutligen var det maran,

som ansågs orsaka de så kallade markvastarna; ett slags knutar på gran (tall) och björk,

som uppkommer genom att en gren växer ihop till en tät risklump.

 Maran sades ha ett särskilt nöje av att rida på en sådan "kvast",

och hon skulle för sin ritt hellre använt denna än hästen.

 Därför kunde man förr på visa gårdar få se en markvast uppspikad i stallet,

för att hästen skulle få gå fri från den besvärliga ryttarinnan.

Markyss kallas bläddror som plötsligt uppstår på läpparna.



 




 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin - 26 november 2012 11:30

Hej alla ! Nu så kommer jag inte använda den här sidan mer tyvärr bara för att jag har en ny gilla sida på facebook som ni kan komma in och kolla på och gilla där inne :-) så gå in och gilla här Ghosts Secret heter gilla sidan .           ...

Av Elin - 17 oktober 2012 15:19

Av Elin - 3 maj 2012 09:23


               

Av Elin - 2 maj 2012 13:20

                    

Av Elin - 2 maj 2012 10:50

Ouijabräda    Ande kontakt är inget man ska leka med, utan var väldigt seriös. Många tror att Ouija och Anden i glaset är en lek, även här är det fråga om att ha kontakt med andar. Om man är oseriös ...

Presentation


Välkommen
---------
Hej, jag heter Elin...
Du är välkommen in här i min hemsida
och jag tackar för att du besöker mig och min blogg.
Skriv gärna i min gästbok

Sidan kommer handla om Andlighet och spöken och väsen :-)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards